Jan 4, 2012

5 Jam Asah Pensil Guna Pisau

assalamualaikum semua


Duduk bertapa di dalam aliran seni tidak lah banyak bermain dengan imaginasi yang aku sangka kan. Setakat ini lah, kan.


Tapi secara keseluruhannya, ianya sangat okay. kawan kawan baru. siap ada artis lagi tuew~! tiada masalah. happy happy. senyum. teruskan kehidupan macam biasa.


tapi masih ada yang tidak kena sebenarnya.


Mungkin yang sedang cuba mempengaruhi akal riot aku adalah nafsu tamak sahaja. Tamak akan kesenangan. fitrah manusia, sentiasa inginkan lebih dari apa yang dipunyai.


Walau pun dikurniakan akal seni, ( aku pengguna otak sebelah kanan) kecenderungan kidal ( aku pengguna tangan kiri) dan juga pemilik kaki Theo Walcott (aku pengguna kaki kanan) , sudah tampak aku seorang insan yang menghampiri landasan yang sangat seimbang. Kanan > kiri > kanan.


....


Heheh.. Gediknyew!


Tapi itu lah, bila aliran cas badan mengalir dengan seimbang ada juga keburukannya. Seperti aku ingin membuat j turn yang memerlukan sepakan kaki kanan aku. Dan pada masa yang sama corkscrew yang menggunakan kecenderungan kiri aku untuk berpusing ke kanan. akhir nya kedua - dua aku malas nak latih. tubuh badan keliru. Sangat. Kontra.


Bila di katakan aliran seni, mahupun sastera. Entah aku lebih berfikir kepada diri sendiri. Mengekspresikan diri. Berkongsi. Atau pun menyampaikan sesuatu baik melalui lukisan grafik itu sendiri, tidak pun melalui penulisan, percakapan apa sekalipun.


Senang kata seni itu bebas. seni itu 'berlambak' kemungkinan, soalan dan jawapan. Seni itu mustahil dinoktahkan. Seperti nombor, ia adalah infinity.


Dan itu lah apa yang aku harapkan sebenarnya di dalam dunia pelajaran seni aku. Duduk bertaaruf dan berkongsi pendapat tentang masalah dunia tidak kisah melalui tutur bicara mahupun gerakan dakwat tangan, mungkin?


Tapi letihnya minda aku, apabila kecewa diminta melukis garisan lurus selama lebih kurang 5 jam.


kerana ianya adalah asas. asas kepada seni. sejak bila...like wtf


Tidak sangka seni itu akademik juga. Tidak sangka seni itu dikongkong serta.