Aug 12, 2012

Soalan Kepada Mereka Untuk Diri Sendiri

Salam semua

Sebanyak 3 kali dan selama 3 tahun berturut - turut aku telah bertanyakan soalan yang berwajah sama kepada rakan rakan aku. Dengan niat untuk memuhasabah diri dan juga lebih mengetahui bagaimana tanggapan seorang itu terhadap diri aku. Apakah ia buruk yang harus diperbaikkan, ataupun baik yang juga boleh diperbaikan lagi.


March 17, 2010 : can anyone describe me in one short but cool sentence?


Nana - kau good good

Nuratiq - kau awesome!

Syahirah - you're indescribable!

Bob - poyo

Nana - cntek!

Siddiq - madebitch

Abudi - fucking kuis noob made bitch!

Abu bakar - seorang muslim yang cool

Olie - syaitan?

Qudwah hasanah - you are a muslim

Zahid monday - you are who you are

Iyan - capricious

Nabilah arshad - playboy

Ammar - a dude who sees the world as it is as he provides philosophies about his understanding regarding life but at the same time encounters frequent failures to apply them to himself. Muahahahahah

(ayat diubah suai mengikut kesenangan pembacaan sambil dikekalkan maksud penyampaian)


Dari sini sudah boleh agak yang pada tahun 2010 aku boleh diumpamakan seperti sebuah kapal di tengah lautan yang berombak-ombak. Kadang kala bergerak mengikut ombak yang tinggi dan kadang kala juga hampir terhempas juga dek ombak tersebut. Tidak stabil dan berubah-ubah.


Merujuk kepada respon mereka di atas, ada yang tidak berfikir panjang dan hanya memberi respon mengikut tahap kerajinan mereka ketika itu, ada yang memberi respon yang menarik perhatian aku sebab memerlukan aku google erti perkataan tersebut, ada juga yang memberi respon baik baik dan secara automatiknya menjadikan ia sebagai doa. Juga mustahil aku dapat terlepas daripada respon yang buruk buruk mengikut jenis persahabatan dan tempoh suai kenal masing masing.


Dan aku terima dengan hati yang terbuka walaupun ketika itu respon aku kepada sesetengah daripada mereka agak tahpape. Tapi jauh di dasar hati, sengaja aku percaya bahawa ini lah aku di pandangan mereka. Yang baik alhamdulillah, yang buruk akan aku perbetulkan.


Respon terakhir iaitu daripada Ammar paling menarik perhatian. Walaupun jawapan dia lari daripada arahan soalan ( short but cool sentence) tapi aku terima juga kerana itulah respon yang terbaik ketika itu. Dia berfikir panjang menyusun ayat untuk menerangkan tanggapan dia terhadap aku selama bertahun kita saling mengenal. Menunjukkan kebernasan dan kejujuran dia dalam memperlihat kualiti dan juga keburukan yang ada di dalam diri aku disertakan gelak 'muahahahaha' untuk menghidupkan suasana kasual dan balance untuk statement nya. Terima kasih!


Satu yang buat aku kecewa ketika itu. Awesome sudah ada. Cool sudah ada. Tapi setakat 'cool' dan 'awesome'  rakyat lain pun mampu memikul jolokan itu. Aku menanti statement "you are the most awesome and coolest person i have ever known!" Is that too much to ask??


_______________


Persoalan yang sering aku tanyakan pada diri sendiri ;

Have i been better than before?


Calu