Apr 4, 2010

Ta'aruf

salam semua


its 4 in the morning...and im blogging in a serious mood...lame. haha.


kau orang ada kawan tak? beribu-ribu kan? kalau dikira kawan dari myspace, facebook, friendster, twitter, dan so on...fuh..banyak. kan? dan hembuslah nafas bangga dengan berkata "yeay, im so hot~"


baiklah. apa yang aku cuba ketak ketuk di sini adalah melalui tema persahabatan. sejauh mana kita kenal kawan kita.


pernah aku bermonolog pada diri aku. banyak mana budak kenal ko ni dolah? jorg betul betul kenal ko dolah? ko kenal tak diri ko dolah?


kadang kadang aku terfikir. siapa sebenarnya kawan sebelah aku ini. bergurau kasar dah hampir dua tiga empat lima tahun, but i don't fuckin know about him, at all. ayah dia kerja apa? dia ada berapa adik beradik? dia dulu sekolah mana? apa sejarah dia?dan as a round up, siapa dia sebenarnya? (ceh, macam citer spiderman la plakk)


secara sedar atau tidak, kita berhubung dengan manusia (berkawan) melalui pelbagai landasan dan sebab. pelajaran, minat, social life, facebook, pekerjaan, dan lain-lain.


for example.

dalam pelajaran, mungkin kita akan kenal seseorang itu sebab berada di kelas yang sama. ditakdirkan group assignment yang sama. so kita akan bercerita tentang study je memanjang. setiap kali berjumpa, " kerja dah buat?" "assignment dah hantar?" "bilik cikgu kat mana?"


dalm minat ; contoh paling senang mungkin dalam parkour. kita berkenalan dalam forum, bincang itu ini, bincang skill itu ini. bila berjumpa, less talk but more jumping around. kalau nak basah sikit mulut, "eh, ko boleh buat double backflip tak?", "weh cane nak buat gainer r?" or anything related to parkour.


dan facebook, lain sikit.topik sembang fleksibel dan berbagai, but still ia tak membuktikan yang kita kawan yang saling kenal mengenali luar dan dalam. tetapi hanya berkawan dalam facebook. kawan di atas landasan saling bekerjasama memperbanyakkan bilangan komen masing2. nak comel sikit letak simbol smiley hujung2 ayat, XD, :P, :), dan lain2. bila berjumpa depan2, diam tak terkata. cakap sepatah jawab sepatah, nak buat comel tapi muka pecah, layan handphone masing2. biasalah, lain pendekatan, lain penghayatan.


dan bila fenomena ini berpanjangan, kita akan secara automatik meng-apply satu peribadi khas untuk kawan kita. we'll see our friends the way we wanna see it. kita akan assume yang kawan kita ni macam ni orangnya, macam itu, macam blablabla.


secara tidak langsung, bila perhubungan ini mahu naik satu level, dari kawan sepelajaran naik ke kawan selepak, kita akan nampak perkara baru dari kawan kita yang kita anggap sudah kenal dua tiga empat tahun itu. kita melihat dia dari perspektif yang berbeza. dan mulalah kita melatah " tak sangka kau macam ni kan...." "fuyyo...rupanya ko macam ni ekkk..." "apasal ko makin mengade-ngade r? " kau dah berubah doe...." "poyo sial ko.." dan lain lain yang berkaitan mengikut situasi masing masing.


aku pun pernah menghadapi situasi ini. aku yakin kita semua pernah. bila kita rasa kita dah kenal dia, tetapi sebenarnya dia bukan seperti itu, kadang kadang memang susah untuk menerima. tetapi memang hakikat, kita secara realiti, masih tidak tahu apa apa mengenai dia.


seperti baru baru ni, aku lepak berdua dengan housmate aku. gurau dah memang kasar. gelak2 sama memang dah gila babi gelak. tapi bila kena tempat, kena masa, kena feel, bercerita perihal masing2...wah! aku duduk dua tiga sem dengan kau, tak sangka lak kau macam tu dulu! ; aku langsung tak tahu sejarah dia. ketika itu baru aku tahu ayah dia kerja apa..dia ada berapa adik beradik...walhal kenal dah lama dah. jadi ketika itu aku mengambil kesempatan untuk mengenali dia lebih mendalam. secara tak langsung, hopefully kita akan berkawan dengan lebih baik. insyaAllah.


dan aku pun masih banyak lagi tak tahu perihal kawan2 aku yang aku sudah anggap cukup rapat untuk digelar kawan sehidup semati. kita semua akan melalui proses ta'aruf ini dan persoalan nya apakah ia akan mengambil masa yang sesaat cepatnya atau bertahun lamanya?


dalam dunia ni ada banyak jenis orang. ada yang mengambil masa seminggu je untuk kenal, ada juga yang mengambil masa bertahun lamanya. dan ia juga bergantung kepada daya berani kita sama ada mampu atau tidak untuk meningkatkan lagi level persahabatan kita. apakah kita hanya akan dikenali sebagai kawan sekelas, sekerja, facebook untuk selamanya atau kita akan menjadi kawan sehidup semati?


calu