Dec 25, 2009

Survival

orang kata masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum.

itulah antara pendirian aku.

tapi, betul ke kalau kita dalam kawasan orang2 jahat, kita harus menjadi jahat? kawasan baik, jadi orang baik?

betul ke dalam kehidupan kita ni segala perkara2 yang berlaku kita ikut dengan flow tanpa menggunakan daya yang diberikan untuk mengubah sesuatu perkara?

kadang2 bila aku saksikan sesuatu perkara yang jahat aku akan terikut-ikut dengan arus tersebut. dan kadang2 juga jika aku sedar, aku mampu mengelakkannya dan nak lebih bajet aku sound tepek je. layak ke aku?

aku lemah. aku cuba melawan arus. tapi kadang2 seketika, jika aku menjadi titik putih di dalam kawasan hitam, aku tidak akan diterima. begitu juga jika aku menjadi titik hitam di dalam kawasan yang putih, aku dipandang hina.

perasaan keseorangan tiada siapa ingin alami. tiada siapa akan selamat. tiada siapa ingin ketinggalan. hidup penuh persaingan. apabila kita kalah, kita dipandang serong, dijauhi, ditinggalkan. seram kan.?


senang kata kalau kita mengaum dekat kandang kambing, kambing akan lari. mengembek dekat kandang harimau, mati diterkam.


apa pendapat kalian.?